Thursday, May 9, 2024

Pokok Bunga Di Taman Agroteknologi MARDI Cameron Highland

 




















TAMAN AGROTEKNOLOGI MARDI CAMERON HIGHLAND
    
LATAR BELAKANG

TATMCH telah dirasmikan oleh Almarhum KDYMM Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Riayatuddin Al-Mu'adzam Shah pada 14 Jun 2003.
Keluasan kawasan TATMCH adalah 42 ha merangkumi bangunan pusat penyelidikan, pusat informasi dan Taman Agro Teknologi MARDI.
Pusat perhentian setempat untuk pelancongan tanah tinggi yang berada pada ketinggian 1,400m dari aras laut, bersuhu nyaman sepanjang tahun (14-24˚C).
Merupakan Pusat Kecemerlangan Pertanian Hijau yang berteraskan agropelancongan, menyediakan dan mengekalkan suasana indah dan menarik, kemudahan rekreasi, wadah pembangunan, penggunaan dan pemindahan teknologi serta memberi pengetahuan dan menyediakan tempat pembelajaran.
TARIKAN UTAMA

Taman Agroteknologi MARDI Cameron Highlands mempunyai taman mini yang menghimpunkan lebih 50 jenis bunga-bungaan temperat dan tropika dengan gabungan tanaman semusim, dwi-musim dan perenial dan taman dibahagikan mengikut bahagian seperti Taman Inggeris, Laman Herba, Taman Mini Cameron, Bunga Orkid, Taman Periuk Kera, Taman Ros dan Tanaman Tulip. Tanaman tulip di Mardi Cameron Highlands merupakan varieti yang diimport daripada Holland. Penyelidik di stesen ini kemudiannya berjaya menghasilkan pembenihan tulip di dalam makmal dan ditanam di Taman Mini Cameron sekitar bulan Februari dan Mac. Selain itu juga, terdapat ladang strawberi, plot tanaman sayuran komersil, fertigasi, plot epal, plot anggur, plot buah tin serta tanaman temperat lain.
Taman ini juga mempunyai Ladang Teh tertua di Malaysia dimana pokok teh ditanam sejak tahun 1927 serta Kilang Teh pertama di Malaysia yang telah dibina pada tahun 1935.





No comments:

Post a Comment